5 خاصیت پولن برای سلامتی

 


عسل و سایر فرآورده های زنبور عسل همواره به عنوان یکی از محصولات طبیعی و فوق العاده شناخته می شوند. پولن یا گرده گل یکی از همین فرآورده ها است که از گرده نر موجود در گل گیاه به دست می آید. این ماده ترکیبی طبیعی از ترشحات زنبور عسل، آنزیم ها، موم و گرده گل است.

بسیاری از مردم پولن را به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان به عنوان یک ماده غذایی فوق العاده در نظر می گیرند. برخی دیگر آن را به عنوان یک محصول طبیعی که خاصیت درمانی دارد، می بینند. مصرف این ماده ممکن است برای افرادی که به گرده گل یا نیش زنبور آلرژی دارند مناسب نباشد.

پولن چیست؟

پولن یا گرده گل در اصل ترکیبی از بزاق زنبور عسل، شهد و گرده گیاهان است که روی پاهای عقب زنبورهای کارگر جمع می شود. زنبورها این مخلوط را روی بدن خود حمل کرده و از این طریق به کندوها بر می‌گردانند، سپس گرده را در سلول‌های کندو بسته‌بندی می‌کنند و تحت نوعی تخمیر قرار می‌گیرد. گرده از گیاهان مختلفی از جمله گندم سیاه، ذرت و حتی کاج به دست می آید.

از آنجایی که گرده می‌تواند از گیاهان مختلف باشد، ترکیب پولن ممکن است بر اساس منبع گیاهی و حتی منطقه جغرافیایی متفاوت باشد. از نظر مشخصات تغذیه، ترکیبات گرده گل نشان می دهد که این محصول تا 50 درصد می تواند از پلی ساکاریدها ساخته شده باشد. همچنین از لیپیدها، پروتئین، قندهای ساده، ویتامین C، کاروتنوئیدها، فیتوکمیکال ها و فلاونوئیدها از جمله کورستین و آسروتین تشکیل شده است.

فواید بالقوه پولن برای سلامتی

·         کاهش التهاب: از آنجایی که پولن از چندین ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان تشکیل شده است، تصور می شود که خواص ضد التهابی قابل توجهی داشته باشد.

·         کاهش سندروم پیش از قاعدگی (PMS): تحقیقات اولیه روی افراد دارای علائم PMS انجام شده و یک محصول ترکیبی خاص حاوی ژل رویال، عصاره مادگی و گرده گل به آن ها داده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از کاهش علائم PMS از جمله تحریک پذیری و افزایش وزن است. پولن ممکن است به بهبود علائم PMS کمک کند، اما تاثیر آن به تنهایی بر علائم مربوط به PMS، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. اگر می خواهید در مورد ژل رویال بیشتر بدانید به شما توصیه می کنیم مقاله ژل رویال چیست و چه خواصی دارد؟ را مطالعه کنید.

·         تقویت ایمنی: مطالعات حیوانی نشان می دهد که گرده گل می تواند ایمنی طحال را تقویت و رشد اندام های ایمنی را تحریک کند.

·         ترویج بهبود زخم: تصور می شود که پولن دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند به بازسازی بافت آسیب دیده کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از پماد حاوی عصاره این ماده روی سوختگی می تواند زمان بهبودی را کاهش دهد.

·         طول عمر: در برخی مطالعات انجام شده، گرده گل طول عمر حیوانات آزمایشگاهی را افزایش داده است.

چندین مزیت در رابطه با پولن وجود دارد، از جمله بهبود عملکرد ورزشی و کاهش وزن. اما در حال حاضر شواهد کافی برای تأیید این ادعاها وجود ندارد.



خطرات بالقوه استفاده از پولن

·         واکنش آلرژیک: اگر به گرده گل حساسیت دارید، پولن می تواند باعث واکنش آلرژیک جدی شود.

·         فعل و انفعالات با رقیق کننده های خون: ممکن است پولن با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. این تداخل می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد، بنابراین اگر کومادین، وارفارین یا هر داروی رقیق کننده خون دیگری مصرف می کنید، بهتر است قبل از مصرف این ماده با پزشک خود صحبت کنید.

·         انقباضات رحمی: گرده گل ممکن است اثرات محرک رحم داشته باشد. بنابراین اگر باردار هستید بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید و در صورت شیردهی قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه استفاده از پولن (گرده گل)

می توانید پولن را به عنوان چاشنی روی بلغور جو دوسر، ماست، پودینگ چیا، آکای یا کاسه اسموتی امتحان کنید. حتی می توانید آن را به عنوان چاشنی روی شکلات تلخ یا در گرانولای خانگی استفاده کنید. طعم این ماده غذایی بستگی به نوع گلی دارد که گرده از آن گرفته شده است، اما معمولاً طعم کمی تلخ اما شیرین دارد. اگر شروع به استفاده از گرده گل کردید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید و هر بار با ¼ قاشق چایخوری شروع کنید. می توانید این مقدار را به تدریج به 1 قاشق غذاخوری در روز نیز افزایش دهید.

Comments

Popular posts from this blog

در مورد معافیت سربازی بیشتر بدانید